Organizacja ślubu i imprezy weselnej to niemałe wyzwanie. Zdając sobie z tego sprawę, wiele przyszłych par młodych decyduje się powierzyć to zadanie specjaliście. Właśnie wtedy z pomocą przychodzi wedding planner. Jeszcze do niedawna zawód ten nie cieszył się w Polsce popularnością. Obecnie jednak coraz więcej osób korzysta z usług konsultantów ślubnych. Marzy ci się praca w branży ślubnej? Sprawdź, czy to coś dla ciebie!
Kim jest wedding planner i czym się zajmuje?
Wedding planner, zwany także konsultantem ślubnym, to osoba, która zajmuje się częściową lub kompleksową organizacją ślubów i wesel. Zakres obowiązków jest zależny od życzenia przyszłych nowożeńców. Niejednokrotnie wedding planner dopełnia wszelkich formalności urzędowych i czuwa nad przebiegiem całej uroczystości. Do innych zadań konsultanta ślubnego należy:
- rezerwacja sali weselnej,
- znalezienie i koordynowanie DJ, fotografa, makijażystki,
- pomoc w wyborze sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego,
- dekoracja sali,
- przygotowanie zaproszeń dla gości,
- organizacja transportu i noclegu.
Dlaczego pary decydują się na korzystanie z usług wedding plannera? Najczęstszym powodem jest chęć ograniczenia niepotrzebnego stresu. Konsultant ślubny potrafi obiektywnie spojrzeć na kwestie, które u przyszłych małżonków wzbudzają sporo emocji. Innym powodem jest oszczędność czasu. Doświadczony wedding planner, który działa w branży od dłuższego czasu, posiada bazę zaufanych usługodawców, dlatego para nie musi szukać ich na własną rękę.
Sprawdź, czy planowanie ślubów to twoja praca marzeń
Czujesz, że bycie wedding plannerem to twoja praca marzeń? Zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie kariery i spróbujesz znaleźć pracę jako konsultant ślubny, sprawdź, czy posiadasz ku temu kompetencje. W tej branży liczy się odporność na stres i łatwość w nawiązywaniu kontaktów. To ważne, aby budować dobre relacje z klientami oraz usługodawcami. Wedding planer powinien być osobą, która wzbudza zaufanie drugich, potrafi negocjować i ma znakomite zdolności organizacyjne. Oprócz tego duże znaczenie ma poczucie estetyki, znajomość bieżących trendów i kreatywność. Każda młoda para pragnie, aby dzień jej ślubu był wyjątkowy, wprost magiczny. Nic zatem dziwnego, że oczekiwania wobec wedding plannera są duże. Jeśli poważnie myślisz o tym, by rozpocząć pracę w zawodzie konsultanta, musisz mieć świadomość odpowiedzialności, która się z tym wiąże. Należy pamiętać, że organizowanie ślubów i wesel wiąże się z nienormowanymi godzinami pracy i wymaga dyspozycyjności w weekendy oraz święta.
Jak zostać konsultantem ślubnym krok po kroku?
Na polskim rynku raczej rzadko pojawiają się ogłoszenia o pracę w charakterze wedding plannera. Podjęcie się tego zawodu zazwyczaj wymaga rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Możesz nawiązać także współpracę z już istniejącą marką, aby zdobyć dostęp do niezbędnych kontaktów biznesowych. Chociaż konsultant ślubny nie musi posiadać specjalnego wykształcenia, niezbędna jest wiedza teoretyczna i praktyczna z wielu dziedzin. Najlepszym przygotowaniem do zawodu jest profesjonalny kurs z zakresu organizacji ślubów i wesel. Po ukończeniu takiego szkolenia otrzymasz certyfikat potwierdzający twoje kwalifikacje. Możesz ubiegać się także o staż w firmie działającej w branży ślubnej. Kiedy już założysz własną działalność, staraj się nawiązać jak najwięcej branżowych znajomości. Pokazuj swoją pracę w mediach społecznościowych, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Praca w branży ślubnej – zarobki
Jeśli organizowanie ślubów i wesel to twoja praca marzeń, zapewne jesteś ciekaw, na jakie zarobki możesz liczyć. Kwota pobierana za organizację jednej imprezy jest zależna od zakresu obowiązków i oczekiwań pary młodej. Konsultanci, którzy działają w branży od lat, pobierają wynagrodzenie w wysokości nawet 10 tysięcy złotych za wesele. Warto jednak pamiętać, że przygotowywania zaczynają się kilka, a nawet kilkanaście miesięcy wcześniej. Wedding planner zazwyczaj pracuje z kilkoma parami klientów jednocześnie, aby zarobić na utrzymanie.